شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴

دبیرکل نهاد در جمع کتابداران استان لرستان؛

گفتمان کتابخانه‌ها باید گفتمان اثرگذاری باشد

دیدار و گفتگوی دبیرکل نهاد با کتابداران استان لرستان

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جمع کتابداران استان لرستان گفت: کتابخانه سطح و تراز فرهنگی یک منطقه را افزایش می دهد؛ کتابداران ما اقدامات بسیاری انجام می دهند که در هیچ سامانه ای ثبت نمی شود؛ لذا فضای کلی و گفتمان غالب کتابخانه های عمومی، باید گفتمان کار و اثرگذاری باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد روز سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ در نشست صمیمی با کتابداران لرستان ضمن تبریک ایام ماه رجب و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافع حرم، شهدای کرمان و سردار سلیمانی، اظهار داشت: هفته گذشته به همراه جمعی از مدیران کشور خدمت مقام معظم رهبری حاضر شدیم؛ در پایان جلسه از حوزه کتابخانه‌های عمومی صحبت شد و ایشان چند جمله‌ای در اهمیت موضوع کتاب فرمودند. در این جلسه از اشتیاق همکاران ما برای تشرف به محضر ایشان صحبت شد و ایشان فرمودند، سلام مرا به کتابداران برسانید و من خود را مکلف به ابلاغ این سلام به تک تک شما عزیزان می دانم. امیدواریم در آینده ای نه چندان دور، توفیق تشرف به محضر ایشان فراهم شود.

ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران گفت: ما برای پیشبرد امور در نهاد کتابخانه‌ها، چند اولویت را در دستور کار قرار داده‌ایم. احیای هویت کتابخانه‌های عمومی در کشور، مهم‌ترین نکته مدنظر ما است و بدین منظور ابعاد متنوع و متعددی را تعریف کرده‌ایم. به اعتقاد ما برای رفع مشکلات و موانع پیش روی کتابخانه‌های عمومی، نیاز است جایگاه واقعی و حقیقی کتابخانه‌ها را به درستی به دیگران بشناسانیم و مواجهه مردم و مسئولین با این جایگاه، یک مواجهه واقعی باشد. این دستور کار در ابعاد مختلف رسانه‌ای، آشنایی مسئولین، حضور میدانی، گسترش فعالیت‌ها و... پیگیری شد تا موقعیت کتابخانه و کتابدار احیا و توجه جامعه به این موقعیت جلب شود. درست است که هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم، اما قاطعانه می‌گویم که از وقتی کار را شروع کردیم تا امروز فضا تغییر کرده است. نگاه مردم، مسئولین سیاسی کشور و دانشگاه، به مسئله و موقعیت کتابخانه‌های عمومی تغییر کرده است. ما با مجموعه‌ای از مسائل و مشکلات روبرو بودیم که حل آنها نیاز به عقبه محتوایی و شناختی داشت.

رمضانی تصریح کرد: به اعتقاد من مهم‌ترین نقطه کشور، موقعیتی است که ما در آن قرار گرفته‌ایم. همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده‌اند: در جمهوری اسلامی در هر نقطه‌ای که قرار گرفتید، آنجا را مرکز دنیا بدانید و فراموش نکنید که همه کارها متوجه شما است. نگاه ما همین است و در عمل هم معتقدیم کتابخانه، مکان بسیار مهمی است. درست است که امانت کتاب، یکی از وظایف مهم کتابخانه است ولی معتقدیم موقعیت کتابخانه، به خودی خود، موقعیت اثرگذاری است. کتابخانه سطح و تراز فرهنگی یک منطقه را افزایش می‌دهد. کتابداران ما اقدامات بسیاری انجام می‌دهند که در هیچ سامانه‌ای ثبت نمی‌شود. همکاران ما نیز باید به این موقعیت و این نگاه معتقد باشند تا نگاه ما نگاه پیش‌برنده‌ای باشد. رقابت بین همکاران باید بر سر فعالیت بیشتر باشدف لذا فضای کلی و گفتمان غالب کتابخانه‌های عمومی، باید گفتمان کار و اثرگذاری باشد. در این فضا مشکلات مالی و معیشتی هم وجود دارد.

گفتمان کتابخانه‌ها باید گفتمان اثرگذاری باشد

وی اظهار داشت: مواردی همچون فوق‌العاده مناطق کم‌برخودار و کمترتوسعه‌یافته، مناطق مرزی و مناطق جنگی، که سال‌ها معطل مانده بود، بحمدلله امروز اعمال شده است. به سرانجام رساندن بحث فوق‌العاده ویژه همکاران کتابدار نیز کار دشواری بود و مقاومت‌هایی برای انجام آن وجود داشت که بحمدلله به ثمر رسید. می‌دانیم که این موارد، حلال تمام مسائل معیشتی همکاران نیست اما پیشرفت محسوب می‌شود. ساختار قانونی نهاد کتابخانه‌ها، برای اینکه از مزایای مسائل بودجه‌ای و اداری منتفع شود، دچار خدشه بود که بعد از سال‌ها این مسئله حل شد. واقعیت این است که تا مشکل ساختار حل نشود، مشکل بودجه حل نخواهد شد و تا موضوع بودجه به سرانجام نرسد، نمی‌توانیم در موارد رفاهی تغییری ایجاد کنیم. اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون تأسیس نهاد در نوبت تصویب دولت است و آقای قالیباف به بنده قول داده‌اند که پیش از پایان مجلس، اصلاح قانون تأسیس نهاد نیز به سرانجام برسد. بنده از تمام امکانات، اقتضائات و ظرفیت‌های موجود برای پیشبرد کار نهاد و همکارانم استفاده کرده‌ام. معیشت همکاران دغدغه ما است و رئیس هیچ سازمانی دوست ندارد همکارانش در فشار و سختی باشند. نقطه آرمانی ما این است که بر سر حضور در کتابخانه عمومی به عنوان همکار، رقابت باشد و موقعیت کتابخانه، موقعیت ارجمند و ارزشمندی باشد. مطمئن هستم که در آینده‌ای نه‌چندان‌دور به آن نقطه می‌رسیم. ما پیگیر پیشبرد مسائل نهاد هستیم.

رمضانی در پایان اظهار داشت: ایده‌آل ما این است که همه مردم کشور عضو کتابخانه‌های عمومی باشند؛ ایده‌آل ما این است که درجه‌بندی کتابخانه‌ها بر اساس سطح خدمات ارائه شده، تعریف شود. ایده‌آل ما این است که مدیریت کتابخانه را به مدیریت محلی با محوریت رئیس کتابخانه تبدیل کنیم.

گفتمان کتابخانه‌ها باید گفتمان اثرگذاری باشد

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
4 + 5 =